22
.
08
2023

Strategiczne Q&A - czyli odpowiadamy na Twoje pytania

Autor:
Ola Bulanda
Czas:
2
min.
Ola Bulanda i Yossarian Malewski na co dzień tworzą strategię komunikacji marek, a w swojej codziennej pracy udowadniają, że Tygrys żadnego pytania się nie boi! W tym artykule znajdziesz przedsmak ich wiedzy, wgląd w ich myślenie i podejście do tworzenia strategii.
Q: Strategie czego budujecie?

Ola Bulanda, Strategy Planner: Strategia marketingowa, marki i komunikacji. 

Q: Lepszą strategię stworzy się będąc nową osobą w świecie danej marki, osobą z zewnątrz czy może mocno zaangażowaną? 

Ola: W moim odczuciu zdecydowanie osoba-strateg z zewnątrz świata marki. W momencie diagnozy sytuacji to świeże spojrzenie jest na wagę złota. 

@Tigers
Q: Jak długo pisze się strategię?

Yossarian Malewski, Strategy Planner: Jeśli sumiennie wykonamy dwa pierwsze kroki procesu – badawczy i warsztatowy – rozpisanie strategii zajmuje od 10 do 21 dni.

Q: Czy decyzja o zmianie lub adaptacji wdrożonej przez klienta strategii powinna wyjść od klienta czy agencji?

Yoss: Inicjatorem zmian może być zarówno Klient jak i Agencja. To co jest kluczowe, to świadomość, że strategia nie powinna być zmieniana jeśli nie został osiągnięty wyznaczony dla tej strategii cel. Dlaczego? Ponieważ takie działanie drastycznie zwiększa ryzyko nieosiągnięcia celu (jeśli nowa strategia nie przejmie celu w formie 1:1 – to nie tyle zwiększa ryzyko co po prostu uniemożliwia osiągnięcie tego celu). Jeżeli potrzeba zmian wynika z braku efektów podejmowanych działań przede wszystkim zalecam rewizję planu działań, rozwiązań taktycznych, które wprowadzamy na kanwie strategii – tu szukajmy rozwiązań.

Q: Na jak długo tworzy się strategię?

Yoss: To bardzo dobre pytanie. Co do zasady strategia ma być „długoterminowa”. Dlaczego w cudzysłowie? Bo długoterminowość może obejmować „jedynie” okres osiągnięcia celu – zatem możemy mieć strategię na daną bitwę. Ale możemy mieć strategię na całą wojnę. Doświadczenie pokazuje, że strategia marki – o ile jest prawidłowo skonstruowana – pozostaje aktualna i może być dobrym wsparciem innych działań przez 4-6 lat. Po tym okresie zalecam weryfikacje składowych. Po 10 latach brak weryfikacji nazwałbym nonszalancją. Strategia komunikacji jeśli jest tworzona no określony czas, np. rok – po roku wymaga zastąpienia nową strategią. Ale często opracowujemy strategię dla pojedynczej kampanii – co oznacza, że po realizacji kampanii sięgamy po nową strategię.

Q: Czym różni się z waszej perspektywy strategia od taktyki?

Yoss: Strategia ma być długoterminowa i zaskakująca, ma być unikatowa, oryginalna i trudna do skopiowania. Dotyczy całości sytuacji – jest ogólna (globalna). Strategia ma odpowiadać na pytania „dlaczego” i „po co”.

Taktyka jest krótkoterminowa, generyczna i łatwa do skopiowania. Dotyczy konkretnego zadania (jest lokalna). Odpowiada na pytanie „jak to zrobić”

Q: Co to insight?

Ola: Dla mnie insight to niewypowiedziana, nieodkryta prawda (motywacja, bariera, potrzeba) o konsumencie, która rzuca zupełnie nowe światło na wyzwanie. Kiedy ją wypowiadasz, to wydaje się być oczywista...ale to właśnie Ty po raz pierwszy wypowiadasz to na głos. To trochę jak z językiem - jeśli nie masz w głowie jakiegoś pojęcia, to go nie dostrzegasz, nie rozpoznajesz, nie identyfikujesz. Ale kiedy je nazwiesz, wydaje się być oczywiste.
Insight to ten moment "Eureka", w którym czujesz, że złapałeś to, co każdy do tej pory pomijał.
To moment, w którym już nie patrzysz, a w końcu dostrzegasz.

Q: Czy logo czy jego kolor to już elementy strategii marki?

Ola: Zdecydowanie tak! Identyfikacja wizualna marki -w tym logo - jest częścią strategii marki. 

Q: Podajcie wasze Top 3 książki o strategii

Yoss: Dla mnie to co w strategii jest naprawdę ważne znajdziemy w:

  • Sztuka wojny, Sun Tzu
  • O wojnie, Carl von Clausewitz
  • Dobra strategia zła strategia, Richard P. Rumelt


Ola: Jeśli szukasz książek, które pomogą Ci być lepszym strategiem, to nie patrz tylko na książki o strategii. Czytaj o „wszystkim”, aby wyrabiać sobie wrażliwość na dostrzeganie niezauważonych wcześniej rzeczy i szukaj książek doskonalących skille pisania, aby lepiej wyrażać to, co uda Ci się zauważyć.

  • Aby zrozumieć funkcję marki: How brands grow, Byron Sharp
  • Aby zrozumieć, jak myślimy: Pułapki myślenia O myśleniu szybkim i wolnym. Daniel Kahneman
  • Aby wyrażać swoje idee w przekonujący sposób: Superslogany, Steve Cone

________

Więcej pytań i odpowiedzi naszych strategów znajdziesz w nagraniu minionego webinaru na YouTube!

Masz jeszcze jakieś pytanie? Odezwij się na naszych kanałach: Facebook, LinkedIn i YouTube i daj znać czego jeszcze chcesz się dowiedzieć o strategii! 🐅

Tygrysy mówią również o: