13
.
07
2023

SEO okiem Tygrysa - jak robimy to w Tigers?

Autor:
Czas:
2
min.
SEO to nie tylko optymalizacja pod kątem robotów, ale także skupienie się na użytkowniku i analizie danych. O pozycjonowaniu i wartości doświadczenia użytkownika mówi Weronika Czubik, SEO Specialist w Tigers.

Jeśli myślisz, że “ładna strona” z dużą ilością animacji wystarcza, by generować liczne konwersje - jesteś w błędzie.

STRONA MUSI BYĆ JESZCZE ODPOWIEDNIO WYPOZYCJONOWANA I ZOPTYMALIZOWANA POD KĄTEM DOŚWIADCZEŃ UŻYTKOWNIKA.

Zastanów się, ile razy w ostatnim tygodniu korzystałeś z wyszukiwarki?
A ile razy spojrzałeś na drugą stronę wyników wyszukiwania?

Według badania przeprowadzone przez Backlinko, jedynie 0.63% użytkowników wyszukiwarki Google kliknęło w link na drugiej stronie wyników wyszukiwania

Dlatego, by skutecznie docierać do swojej grupy docelowej w internecie, musisz korzystać z różnych metod, w tym pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach.


Czym jest SEO?

SEO, czyli Search Engine Optimization (pozycjonowanie) to proces polegający na budowaniu widoczności strony internetowej na frazy kluczowe w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. 

Czy warto pozycjonować stronę internetową?

  • TAK, bo pierwszy organiczny wynik ma 10 razy większą szansę na kliknięcie w porównaniu do strony na dziesiątym miejscu, a jego średni CTR wynosi 27.6% (Backlinko, 2022).
  • TAK, bo będąc na wysokiej pozycji jesteś bardziej wiarygodny, budując tym samym zaufanie klientów do marki.
  • TAK, bo dbając o poprawę struktury i użyteczności witryny dla użytkowników, wpływasz na lepsze doświadczenie.
SEO to nie tylko optymalizacja pod kątem robotów, ale także skupienie się na użytkowniku i analizie danych.

Jednak dla mnie, SEO to nie tylko optymalizacja techniczna i pozyskiwanie odnośników (ale oczywiście, są to elementy także ważne!). To także dbanie o doświadczenie użytkownika oraz ciągła analiza danych.

I tak jak bez optymalizacji technicznej czy mocnego profilu linkowego nie zadbasz o widoczność, tak bez zadbania o dobry UX i wartościowe dla użytkownika treści nie zatrzymasz użytkownika na stronie. Z kolei bez analityki nie wiesz, które działania przynoszą największą wartość, a gdzie leżą słabe punkty. Trzeba zadbać o całościowe podejście, by ruch przerodził się w konwersję i miał realny wpływ na biznes. 

Poniżej prezentuję kluczowe, moim zdaniem, elementy holistycznego podejścia do SEO.

Synergia SEO i UX - skupmy się na użytkowniku 

Kiedy mówimy o synergii SEO i UX, odnosimy się do połączenia dwóch czynników: optymalizacji pod kątem wyszukiwarek i doświadczenia użytkownika. Połączenie działań z zakresu SEO i UX ma duże znaczenie w efektywności kampanii. Dlaczego? Mam na to dwa uzasadnienia. 

Jednym z nich jest fakt ciągle zwiększającego się znaczenia czynnika ludzkiego przy ocenie witryn. W dzisiejszych czasach wyszukiwarki, takie jak Google, coraz bardziej doceniają strony internetowe, które są dostosowane do potrzeb użytkowników. 

Co więcej, co z tego jeśli uda nam się sprowadzić cenny ruch za pomocą dobrej widoczności w organicu, skoro finalnie nie dojdzie do konwersji? Musimy danego użytkownika zatrzymać, zachęcić i uprościć mu drogę do dokonania konwersji - w tym pomogą nam działania z zakresu UX. 

Zły UX to źle zaprojektowany produkt, który uniemożliwia lub znacznie utrudnia użytkownikowi zrozumienie jego działania i podjęcie interakcji. W rezultacie prowadzi to do utraty użytkownika, często bezpowrotnie.

- Tomasz Kozłowski, Senior Graphic Designer & UI Designer

Semantyczne SEO

…temat na czasie w świecie SEO. 

Semantyczne SEO to podejście oparte na zrozumieniu intencji wyszukiwania użytkowników i dostarczaniu wartościowych odpowiedzi na ich zapytania. 

Polega na rozwijaniu znaczenia i pełniejszego omówienia zagadnień  w zakresie danego tematu, co buduje Topical Authority (czynnik, który pozwala określić autorytet witryny w branży, czy treść witryny jest przydatna w danej dziedzinie i wartościowa dla użytkownika). 

Warto poruszyć tutaj pojęcie Pillar Pages - koncepcji polegającej na wyznaczeniu paru głównych tematów związanych z daną branżą i budowanie wokół tego tematu tzw. cluster content rozbijając główny temat na podtematy, dla każdego tworząc wartościowy artykuł. Artykuły powinny być ze sobą odpowiednio podlinkowane wewnętrznie.

Będąc przy treściach, warto wspomnieć, iż już dawno minęły czasy tzw. keyword stuffing (upychania słów kluczowych).  Obecnie, ważne jest tworzenie jak najbardziej wartościowych i merytorycznych treści. Nie bez znaczenia każdy specjalista SEO dobrze zna pojęcie E-E-A-T. 

Skrót E–E-A-T, czyli Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (doświadczenie, ekspertyza, autorytet, wiarygodność), jest związane z oceną jakości treści. Jest szczególnie ważne w przypadku treści związanych z medycyną, finansami i innymi dziedzinami, gdzie istotne są kompetencje autorów (tzw. YMYL - Your Money, Your Life).

Linkowanie wewnętrzne - niedoceniony sprzymierzeniec

Linkowanie wewnętrzne odgrywa istotną rolę w optymalizacji stron internetowych i powinno stanowić ważny element strategii SEO. Niestety, często jego rola jest pomijana.

 

Linkowanie wewnętrzne polega na tworzeniu sieci powiązań między różnymi podstronami witryny. Odpowiednio zaplanowane  pomaga zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom w nawigacji po stronie. Poprzez linkowanie wewnętrzne można kierować użytkowników do istotnych treści powiązanych ze sobą tematycznie, co może przyczynić się do zwiększenia czasu spędzonego na stronie. Co więcej, linkowanie wewnętrzne pomaga robotom zrozumieć strukturę witryny oraz to, jak różne treści są ze sobą powiązane, co pomaga zidentyfikować im tematy i zagadnienia. Dobrze zaplanowanie linkowanie wewnętrzne umożliwia także dystrybuowanie mocy linków pomiędzy podstronami. 

Warto zadbać o dokładne zaplanowanie strategii linkowania, łącząc ze sobą content, który jest powiązany tematycznie i wzajemnie się uzupełnia.

Królowa Analityka - nie zapominajmy o niej!

Skuteczna kampania SEO wymaga stałego monitorowania i analizowania danych - analityka stanowi nieodłączny element efektywnego SEO. Analiza danych z narzędzi takich jak Google Analytics oraz Google Search Console pozwala zidentyfikować mocne i słabe strony strategii SEO, dostosować działania i dążyć do ciągłego doskonalenia oraz optymalizacji. 

Analityka daje nam wgląd w to, jak użytkownicy korzystają z naszej strony i jakie działania przynoszą najlepsze rezultaty. Umożliwia nam identyfikację popularnych treści i obszarów witryny, które przyciągają uwagę oraz angażują użytkownika (np. które słowa kluczowe najbardziej konwertują; jakiego typu artykuły blogowe są chętnie czytane itp.).

Dzięki analityce możemy dostosować naszą strategię, skupiając się na tych obszarach, które generują największe zainteresowanie oraz wyciągnąć wnioski, które obszary wymagają poprawy.
Może sprowadzamy dużo ruchu na bloga, a zapominamy o jego monetyzacji?

Zagłębienie się z kolei w ścieżki wielokanałowe może dać nam ciekawe informacje na temat przenikania się różnych kanałów i ścieżki użytkownika do dokonana konwersji, co da nam bardziej holistyczny ogląd sytuacji.  

A czy Ty wdrożyłeś już Google Analytics 4? Jeśli nie, to służymy pomocą!

Słowo na koniec

SEO nie jest już tylko generatorem ruchu, ale pełni rolę jednego z  kluczowych kanałów, który wpływa na sferę digitalową, a cele SEO wykraczają daleko poza generowanie kliknięć w Google Search Console - ostatecznym celem SEO powinno być zwiększenie konwersji i przychodów oraz udział w budowaniu świadomości marki❗

Dzisiejsze SEO powinno wykraczać więc poza kwestie związane jedynie z optymalizacją stron pod kątem wyszukiwarek. Powinno również troszczyć się o aspekty związane z doświadczeniem użytkownika (UX), Digital PR, oraz współgrać z Performance Marketingiem i innymi gałęziami digital marketingu.

Chcesz zadbać o holistyczne pozycjonowanie Twojej strony www?
Zrób to z Tigers!

Dlaczego warto wybrać Tigers?

  • Podchodzimy do SEO holistycznie i analitycznie - zadbamy o coś więcej, niż kliknięcia w Google Search Console.
  • Działamy kompleksowo - dział SEO współpracuje ze specjalistami ds. Analityki,  UX, czy PR.
  • Tworzymy przejrzyste raporty po każdym miesiącu i roku współpracy, z opisem wyników i rekomendacjami działań.
  • Stawiamy na partnerstwo - regularne spotkania i praca w oparciu o nasz autorski schemat Roku Tygrysa pozwalają nam dobrze “wgryźć się” w biznes klienta przeradzając relację w partnerstwo.

Do zobaczenia na pierwszej stronie wyszukiwania! 👋

Wspólnie zadbajmy o SEO strony www Twojej marki!